Islamic Widget

Rabu, 7 Julai 2010

BOTOL BPA dr IBU PRIHATIN

Apa itu BPA?

Setelah meng'google' di beberapa laman web, secara ringkasnya BPA atau Biophesphenol A ialah sejenis monomer/ bahan kimia yang digunakan dalam pembuatan plastik polikarbonat untuk menghasilkan botol plastik yang jernih. Pendedahan kepada BPA secara berterusan atau dalam kadar yang tinggi dikatakan punca kepada penyakit kanser, baligh awal dan sebagainya. Maafkan saya kerana tidak dapat menyertakan medical journal atau artikel yang berteraskan evidence-based medicine, tak sempat nak cari la. Canada telah mengharamkan sepenuhnya penjualan botol berBPA bermula April 2008. Rujuk berita ini di The Washington Post di sini.

Ada beberapa artikel yang boleh saya kongsikan di sini:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bisphenol_A
http://ratuhati.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1057:bisfenol-a-bisphenol-a-bpa&catid=118&Itemid=100108

Anda boleh kata, kami dari dulu pakai botol berBPA, takde masalah apa pun? Kita tidak tahu, penyakit-penyakit kanser yang berlaku kini terutamanya disebabkan pendedahan bahan kimia yang terlampau di dalam badan. Jadi, jika berkemampuan, apa salahnya membelanjakan sedikit duit untuk menyediakan botol susu yang terbaik untuk anak-anak.


Saya difahamkan, harga botol bebas BPA di Malaysia sangat mahal. Saya masih ingat ketika pulang ke Malaysia pada 2 tahun lepas, harga sebotol susu jenama Anakku (berBPA) sahaja dah mencecah RM20. Jadi di sini saya ingin menawarkan harga yang berpatutan, InsyaAllah daripada harga botol bebas BPA di sana. Saya telah memeriksa harga beberapa laman web di Malaysia yang menjual botol bebas BPA. Diperingatkan, botol yang bebas BPA tidak menghasilkan botol yang jernih. Sebagai contoh, produk Avent menggunakan bahan PES , jadi warna botolnya agak kuning (honey coloured tint). Bagi produk Tommee Tippee, warna botolnya putih (keruh). Sila perhatikan gambar, ya.


Kedai yang berdekatan dengan rumah kami sedang menawarkan diskaun untuk botol-botol bebas BPA. Boleh tempah melalui saya. Barang InsyaALLAH sampai bulan 7 atau 8 ke Malaysia. Ni contoh & harga.


Produk satu: Tommee Tippee BPA free bottle closer to nature 260ml 4 pack
disertakan putingbersaiz no 1
Brand new in box
Harga: RM110
* yang ni kena order sebab tiada dalam simpanan saya sekarang.




Produk dua: Avent BPA free bottle 125ml 2 pack. Puting no1.
Harga: RM70

1 stock -booked by Kak Haslaila

Produk 3: Avent BPA free bottle 260mls, 2 pack in abox,
Puting bersaiz no2
Harga: RM60
2 stocks available
1 booked by kak Haslaila



Produk 4: Avent BPA free bottle 260mls, 4 pack in a box.
Puting no 2
Harga: RM100. ( Biasanya dijual RM 75-95 untuk DUA botol)

1 stock available
1 booked by Aflinda M



NEW UPDATES!!


Produk 5: Avent Starter Set for Newborn , Brand new in box
Terdiri daripada: 2 BPA free bottles 125mls with teats no1
2 BPA free bottles 260mls with teats no2
1 bottle brush
2 teats no1
1 pacifier/dummy for 0-3 months

Harga:RM120

2 stocks available

Jika berminat,cepat hubungi saya 0197463353 sms pun ok.
Harga tidak termasuk caj pos.tapi tak sampai RM 60, ada diskaun lg
Barang akan tiba di Malaysia bulan 7 ini, InsyaALLAH. Jadi perlu bagi saya sedikit masa untuk mengepos barangan tersebut sebaik sahaja tiba di Malaysia.


Tempah sekarang.
Harga mungkin berubah selepas ini sebaik sahaja 'special offer' di kedai terbabit tamat. (Sementara ada offer ni baik beli...)
Jika ada yang berhajat nak beli dalam jumlah yang besar, saya sedia memberi diskaun. Negotiable.

Tiada ulasan: